Emma Rodero: Glas prenaša vaša čustva na okolico

Ko se zeleni gozd smeji z glasom veselja in utripajoči tok reke smejoč teče mimo, se zrak smeji naši veseli duhovitosti, in se zeleni hrib smeji ob hrupu tega, je zapisal William Blake, angleški poet, ki je zelo dobro razumel, kakšen vpliv na človeško počutje imajo glasovi. To danes manj poetično, a zelo znanstveno preučuje Emma Rodero, strokovnjakinja za komunikacijo in javno nastopanje, ki je tudi akademska raziskovalka zvoka in profesorica na oddelku za komunikacijo na Univerzi Pompeu Fabra v Španiji.

Ana Madon

Facebook
Twitter
LinkedIn

Emma Rodero ima doktorat tako iz komunikacije kot iz psihologije. Je tudi direktorica laboratorija Media Psychology Lab, kjer z merjenjem psihofiziološkega odziva poslušalcev analizira, kako lahko zvok in glas izboljšata raven pozornosti, spomina in razumevanja medijskih sporočil. Je avtorica več kot dvanajstih knjig in sedemdesetih znanstvenih člankov o glasu, radiu in zvoku. Njen zadnji recimo odkriva pomembnost zvoka v komunikaciji v digitalni dobi. Emma Rodero je prišla na obisk v Slovenijo v okviru največjega festivala medijskih trendov Sempl, ki je pred kratkim potekal v Portorožu.

Pravite, da je glas vozilo, ki prevaža veščino prepričevanja. Nam lahko zaupate, kako voziti to vozilo?

Veliko elementov je. Ko vsakdanje komuniciramo, ne posvečamo pozornosti svojemu glasu, saj nas nihče tega niti ni naučil. Uporabljamo ga tako kot najbolje znamo, običajno zgolj premikamo usta. Da pa bi naš glas deloval v skladu z našim ciljem, moramo glas izobraziti. Tako kot se moramo naučiti voziti kolo.

Zakaj je za posel in učinke na delovnem mestu to pomembno

Če ne zvenite kredibilni, vam ne bo uspelo uresničiti svojih ciljev. Tudi če vas ne razumejo dobro, ker slabo izgovarjate. Vokalna tehnika zavzema dihanje, ton glasu, izgovarjavo in artikulacijo. Če govorimo s premalo premikajočimi se usti, smo slabo razumljivi. Zvok je zelo mehanska stvar, zato morate pravilno nastaviti vse parametre. Izobraževanje se začne s tem, da poznate svoj instrument. Ko to znate, sledi melodija zvoka. Marsikdo ima dober instrument, pa ga ne zna igrati. Ne smete biti monotoni, hitri, zelo počasni, pojoči ipd.

Kako se naučimo uporabljati svoj glas in koliko časa za to potrebujemo?

Glas, ki ga uporabljamo vsak dan, ni naš glas, glas je zelo skrivnosten in če ga odkrijete, lahko z njim počnete marsikaj. Vsak lahko odkrije veliko različnih glasov. Osemurni trening, ki ga izvajam, lahko že pomaga. A potem je treba trenirati doma. Glas je vaše telo. Če želite tekmovati na maratonu in doseči nek rezultat, morate trenirati. Enako je z glasom. Tudi glas je delo mišic. S pravilnim treningom in nekaj vajami vsak dan lahko dosežete neverjetne učinke in postanete bolj kredibilni in bolj prepričljivi.

Kakšne so recimo pogoste napake, ki jih naredimo zaradi napačne uporabe glasu?

Vsak glas je kot prstni odtis. Ekstrovertirani ljudje glas uporabljajo zelo hitro in z zelo različnimi poudarki, z glasom gredo visoko in potem nizko, velikokrat so glasni, piskajoči. Taki ljudje morajo umiriti glas, zmanjšati glasnost in upočasniti njegov ritem, spremeniti intonacijo in artikulacijo, ki s prehitrim govorjenjem ni dobra. Za vsakega posameznika je trening malo drugačen. Sramežljivi ljudje običajno ne premikajo ust, obraznih mišic, imajo temačen glas, dolgočasen, nizek, monoton. Tudi variacija glasu je slaba, ni poudarkov, vedno enak ritem, enaka glasnost skozi celotno predstavitev. Imamo tudi ljudi, ki zelo dobro artikulirajo, a imajo slabo intonacijo. Ali obratno, zelo melodično in animacijsko, ampak ne dihajo dobro, zato je glas popačen. Poslušalci se bodo v teh primerih osredotočili na glas, ne na vsebino, če bodo odstopanja previsoka. Cilj pa mora biti, da z uporabo glasu povečate kakovost sprejema vaše vsebine, s tem pa uresničitev ciljev.

Se marsikdo tega ne zaveda?

Ne vedo, da lahko spremenijo svoj glas. Recimo marsikdo kar poje, ko govori, tudi v oglasih in pri poročilih to vidimo. To je problem. Opažam, da je enako ne glede na državo izvora. Obstaja nek stil javnega govorjenja, ki ni primeren. Če menite, da je intonacija povezana z jezikom, kako je potem mogoče, da ljudje v Španiji, na Poljskem, v Ameriki govorijo z enako intonacijo? Tisti, ki glas uporabljajo zelo melodično, dajejo občutek, kot da pojejo. Njihov glas je sprejet tako, kot če kupite CD z glasbo, a je na vseh 12 pesmih enaka melodija in vse, kar se spreminja, je besedilo. Sporočilo ni razumljeno, ker se umakne vse akustične signale, ki jih poslušalec potrebuje, da razume celotno sporočilo.

Bodiva malo praktični. Kako pridobiti pozornost z glasom?

Več taktik je. Ena je povečana glasnost. A pozor. Če v prostoru veliko ljudi klepeta in je nasploh glasno, potem to ni dobra strategija. V tem primeru je ena izmed dobrih taktih ta, da začnete govoriti z nizko intenziteto. Tako ne bodo dobro slišali in bodo sami prenehali govoriti, ker ji bo zanimalo, kaj se dogaja. Torej narediti nasprotni efekt, kot je v okolici. To je zelo učinkovito v učilnicah. Če bo učiteljica kričala, ko bodo vsi otroci kričali, ne bo dosegla tišine, saj bodo otroci postali še bolj razvneti. Če že govorite in nekdo povzroča hrup, potem lahko povečate glas za določen čas in potem ga vrnete na normalno jakost. Pri doseganju pozornosti je variacija izjemno pomembna. Variacijo moramo znati primerno uporabljati, ves sestanek ne govorimo glasno in visoko, spreminjati moramo intenzivnost. Pri pomembnih zadevah, za katere želimo, da si jih poslušalci zapomnijo, povečamo intenzivnost, nato jo spustimo pri razlagi in ko spet pridemo do pomembne točke, znova povečamo. Intenzivnost je le ena tehnika, druga je ton glasu, poznamo visokega ali nizkega, tretja pa je hitrost govora, s katero lahko tudi povečamo pozornost. Če recimo začnemo kar naenkrat govoriti izjemno hitro, bomo pritegnili pozornost, a ko to pridobimo, moramo obvezno zmanjšati hitrost in ton, sicer ne bomo razumljeni.

Je glas lahko tudi orodje za večjo motivacijo?

Seveda. Predstavljate si situacijo za točilnim pultom. Če na hitro pozdravim in monotono rečem »živijo, kavo bi«, mi bo natakar odgovoril z enakim tonom in melodijo. Preizkusite. Če pa vstopim v bar in pozdravim z veselim glasom in kavo naročim z visokim tonom, mi bo natakar verjetno odgovoril z enakim veseljem. Način, kako govorimo, je nalezljiv. Če govorite z dobrim glasom, energično, spreminjate melodijo, boste lahko učinkovito animirali svoje poslušalce. Če ste zdolgočaseni, se boste z glasom izdali in to prenesli tudi na druge. Na splošno glas kot tudi neverbalna komunikacija prenašata vaša čustva na okolico.

Kakšne vrste glasu naj uporabimo, če želimo prepričati nadrejenega za višjo plačo?

(Smeh). Za to pa nimam recepta. Je zelo kompleksno. Odvisno je od odnosa, ki ga imate z nadrejenim, vašega položaja, torej nekega širšega konteksta. Ampak generalno gledano morate pri pogajanjih delovati kredibilni in prepričljivi. Imeti morate dobro izgovarjavo, jasno, govoriti morate z nizkim tonom, energično in s spreminjajočo se intenziteto. To vam lahko pomaga, a glas je le en element. Ne bodite sramežljivi ali nervozni. Če imate nervozen glas, bo nervozen postal še vaš sogovornik. Veliko ljudi ne upošteva intenzitete in glasnosti. Če se moram truditi, da vas slišim, je to problem, ker je naša pozornost omejena, naši možgani pa leni.